2007-07-23

Sänk gärna min arbetstid - men ge fan i lönen!

Läste i aftonbladet idag om en familj som inte fått tiden att räcka till. Det önskade mer av livet än att bara stressa mellan jobb, familjegöromål, liten fritid och vad det nu månde vara. Det valde att gå ner i arbetstid och avsäga sig allt i vad lyx heter för att få mer tid över i sina liv. De säger att de fått ett rikare liv. Jag tror dem mycket väl.

Aftonbladet frågar i sin lilla webbfråga:


Jag undrar, varför ska väga det enda mot det andra? Varför måste man välja? Varför måste arbetande människor välja i fall de vill ha lite slantar över varje månad att unna sig nått med, eller i fall de vill ha ett rikt familje- och fritidsliv. Varför ska man välja mellan kortare arbetstid och lön att leva på?

Nej, ge mig 6-timmars arbetsdag med bibehållen lön! Sverige är ett ofantligt rikt och vinstmaximerande land. Gigantiska äro de förmögenheter som allas vårat arbete införskaffar åt dem som vi ger våran arbetskraft. Bolagsägarna, fabrikörerna, aktieägarna – det är dom som får vinsten när vi alla sliter ut oss på våra arbetsplatser och inte får tid till livskvalitet, en meningsfull fritid, ett familjeliv som inte måste hetsas sönder. I mitt fall exempelvis så är det Ford Motor Company’s aktieägare som skördar frukterna av mitt slit vid bandet. Miljoner i vinst blir resultatet av vårt arbete och ändå är det vi som skall göra avkall på kronor och ören om vi vill få ut mer i livet än att bara vara fabriksslav.

Samtidigt som vi aldrig någonsin har jobbat mer effektivt (produktiviteten har stadigt ökat genom årtiondena när den teknologiska revolutionen tickar på) så ska vi jobba och slita ännu mera enligt borgarna. För vem då? Storföretagens aktieutdelning var i runda slängar 170 miljarder år 2006. På fem år har deras direktörer höjt sina löner med 70 procent. Tiotals miljoner får vd:sarna om året, medan en genomsnittlig arbetare tjänar 224 400 kronor. Det är för fan jävligt kränkande.

Vi är värda mer än så. Ge oss 6 timmars arbetsdag med bibehållen lön idag! Sänk min arbetstid - men ge fan i att sänka min lön! Det är dags att vi vanligt folk får ta del av det som överklassen idag behåller för sig själva.



Sen kan vi börja snacka om resten. Sen kan vi börja ta tag i makten över fabriken.

Inga kommentarer: