2007-07-05

Apropå fabriken

Jag vill passa på att slå ett slag för Kvasten.

Kvasten är en tidning som ges ut av folk som jobbar i Volvo Personvagnars Monteringsfabrik i Torslanda. Den är oberoende Facket och står alltid. En genuin tidning av oss arbetena, för oss arbetare. En unik möjlighet för oss i fabriken att kommunicera med varandra, göra vår röst hörda och komma samman när fackpampar och chefer sitter i vägen.


Kvasten är ett måste för oss som arbetar på Volvo, men jag rekommenderar även läsning av den för alla utomstående som vill få lite direktinformation om vad som händer på en av Sveriges största fabriker.

Läs bland annat om Lars ”Handduken” Danielssons (högsta fabrikshönset) visdomsord...


2 kommentarer:

Björn Fridén sa...

Jag tror bestämt att min vän på bandet nämnt kvasten någon gång. Hur många jobbar egentligen där om det är tillräckligt många För en egen tidning?

Håkan Eriksson sa...

Någon tryckt tidning är det inte frågan om, men en uppkopierad i alla fall. Men ja du... jag är inte helt säker. Runt 1500 pers tror jag i monteringsfabriken och bortåt 4-5000 över hela Torslandaverken kanske något mer. Fackklubben har la över 10 000 medlemmar, men då ingår folk från AB Volvo också. Sen är det ju inte så lätt att veta alla gånger, det har gått inflation i bemanningsföretag, feriejobbare, studenter som jobbar extra å allt va det är.