2007-07-24

Häftiga byggnader

Läste på e24 att Burj Dubai Tower i förenade arabemiraten nått höjden av 512 meter och där med gått om 508 metriga Taipei 101 i Taiwan som världens högsta byggnad.

Häftigt som bara den. Tornet är dessutom långt ifrån färdigbyggt. Man räknar med att bli över 800 meter totalt när det är färdigt.

Ända sedan jag var liten har jag fascinerats av skyskrapor och höga byggnader. Vilket jag nog iof inte var ensam om som barn.

En av mina favoritböcker som barn var för övrigt en fantastisk bok där man kunde se olika hus och byggnader i genomskärning (det var oljeplattformar, flygplatser, köpcentras osv) det var inga specifika byggnader, utan mer allmänna). Undrar vart den boken tog vägen.

Fascinationen för byggnader och även stadsplanering (vägar, kartor osv) gjorde förresten att jag länge hade Arkitekt som drömyrke här i livet. Fast den drömmen försvann efter ett tag, det kändes inte realistiskt. Nu är det annat i livet som känns mer angeläget.



T.h. en av mina favoriter. CITIC PLAZA, Guangzhou, Kina. Höjd: 391.1 meter med spira. Inte bland de aldra högsta, men schysst design.

Inga kommentarer: