2007-07-03

Riskförbundet för sexuellt likaberättigande går i graven

Tidigare i år beslutade RFSL att man skall byta namn. Från ”Riksförbundet för sexuellt likaberättigande” till ”RFSL - Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter”. Idag blev övergången färdig och officiell.

Själv är jag positiv men något skeptisk ändå. Jag har alltid tyckt sexuellt likaberättigande varit en ganska snäv definition. Det är att förminska vår kamp på något sätt, som om det bara handlade om att jämställa homosex med hetrosex. Fast den har också känts naturlig på sitt sätt. Det är ju trots allt inte direkt knyppling som är vår gemensamma nämnare. Det är ju på grund av vår sexualitet som vi avvikigt från könsmaktsordningens normer. Förlåt alla kära transpersoner, men marginaliserade har ni tyvärr alltid varit. Personligen burkar säga att jag försöker göra min del för att driva kampen för sexuellt, socialt och existentiellt likaberättigande.

Jag är positiv till vårt namnbyte från Riksförbundet för sexuellt likaberättigande till ”RFSL – Riksförbundet för homosexuellas, bisexuellas och transpersoners rättigheter”, för att man uppvärderar transpersonernas del och att man tar fasta på hur debatten och kampen för våra rättigheter har förändrats. Nu är det mera självklart att vi kämpar för lika rättigheter och inte bara för berättigande till vår egen sexualitet.

Vad är då felet? Jo, jag är lite skeptisk till att hålla fast vid förkortningen RFSL som del av namnet. Dels känns det ganska konstigt att ha kvar en förkortning fastän man tar bort betydelsen (som SIF gjorde för ett antal år sedan), dels tror jag att man bjuder in missförstånd. Antingen gör man ett namnbyte, som man exponerar eller så byter man inte namn. Man klamrar sig fast vid det gamla istället för att låta namnbytet bli en nytändning. Ok, RHBTR är inte den mest sexiga förkortning man kan tänka sig, men ändå - nått hade man la kunnat komma på?

Avslutar med en gammal schysst RFSL annons

Inga kommentarer: