2007-07-28

Blodbrist? Jag kommer då aldrig att ge blod.

Återigen hör larmropen från landets sjukhus. Akut blodbrist råder! Skynda er till blodcentralerna och ge blod. Vi behöver ditt blod, ropar reklamartiklarna. Som här exempelvis.

Men för mig spelar det ingen roll i fall det är blodbrist eller ej. Jag kommer ändå aldrig att ge blod. I alla fall inte så länge reglerna ser ut som dem gör. För den som "Är man och har haft sexuellt umgänge med en annan man" är det tvärstopp hos blodcentralerna runt om i landet. Bögblod = smittoblod i deras ögon. Det handlar om en unken diskriminerande kvarleva av HIV-hetsen på det glada 80-talet, som förutsätter att det är extremt stor sannolikhet att homosexuella mäns blod är smittat med hiv.

Sen att allt blod testas för HIV i vilket fall, det spelar tydligen ingen roll. Att man endast missar dem som alldeles nyligen insjuknat, är irrelevant. Att man för andra ”högriskgrupper” har olika ”karantänstider” på exempelvis 2 månader, verkar inte vara något att fästa någon tanke vid när det kommer till homosexuella. Då är det bara att dra alla över en kam och rata allt äckligt bögblod.

Att bögar, lika gärna som andra, vill vara solidariska och ge blod är väl . Kommer någon dragandes med ”det är ingen mänsklig rättighet att ge blod”? Suck, tjena. Nej det är ingen specifik rättighet, men att inte diskrimineras i olika sammanhang på grund av sin sexuella läggning – det är en mänsklig rättighet. Att ge blod är ett privilegium – och att helt på orättfärdiga grunder utestängas från privilegier i samhället bara på grund av sin sexuella läggning, det är att kränka människors mänskliga rättigheter.

Det är så jävla övertydligt. Det är diskriminering rätt-och-slätt.

Läs även: Villervallas Bögblod Undanbedes

5 kommentarer:

Jens Staal sa...

Om jag minns rätt så står inte den frågan kvar på blanketterna längre. Jag kan ha fel, eftersom jag inte längre tänker så mycket på frågorna när jag kryssar för och på senare tid (senaste året) har jag gett blod för röda korset här i Belgien och här vet jag att de inte har den frågan. Sedan är det som vanlig att man som medlem i en majoritetsgrupp (i detta fall heterosexuella) lätt blir "blind" för frågor och företeelser som kan upplevas som diskriminerande. Jag vet att det var liknande diskussioner om människor med ursprung i Afrika och sydostasien för några år sedan. Tror att detta är borta nu också. Att ge blod är viktigt och känns i alla fall för mig som en medmänsklig handling - ett givande som inte kostar mig ett dugg men som samtidigt är otroligt viktigt för andra. Det samma kan sägas om organdonation och andra donationer.. Är dock inte med i tobias-registret mest för att jag tror att benmärgstransplantationer (och testet på ryggmärgsvätska) är ganska obehagligt.

Håkan Eriksson sa...

bDen är fortfarande kvar. Det har inte ändrats.

Det har exempelvis tidigare funnits förslag om att män som har sex med män skulle kunna ge blod ifall de hiv-testade sig och då efter 6 månader visade att de var friska. Detta förslag stoppades dock, på ganska grumliga grunder...

Anonym sa...

jaha, skyll dig själv när din pappa dör för att du inte lämnade den extra litern blod då, jävla egoist!
och jag har fått nog av alla som tycker det är förnedringar hit och diskrimineringar hit. Ni kan gå och dra något gammalt över er!!

Anonym sa...

Jag måste säga att jag anser att du har fel. Visst står det att män som har haft sex inte får lämna blod, men man får inte heller lämna blod om man injicerat narkotika eller anabola stereoider och inte heller om man har bytt sexuella tjänster mot pengar, narkotika eller annat. Med andra ord är det inte bara män som har sex med män som inte får ge blod, utan även andra grupper. Det är ju inte för att diskriminera olika människor som man har alla dessa regler utan för att skydda mottagaren av blodet. Visst testas allt blod varje gång för HIV, men tydligen är det inte 100% säkert. Varför då låta högriskgrupper lämna blod? Det finns kanske andra tyngre saker att bli irrterad över, och ta ställning till. Ganska uppenbara orättvisor som fördelningen av mat och vatten världen över. Eller att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan. Vad som helst, men inte att män som har sex med män inte får ge blod.

Emil Isberg sa...

Socialstyrelsen har beslutat att ändra karenstiden till 1 år istället för permanent, men om man läser remiss-svaren är det rätt stora påtryckningar på att det ska fortsätta vara permanent avstängning av MSM.

Läs mer på:
http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/blodverksamhet