2007-07-03

Kan inte klara tanken på att jag skulle vara lesbisk

Fick nys om en några dagar gammal Artikel i Svenska Dagbladet som handlar om en kvinna i Kina som pratar om sina upplevelser om hur det är att vara lesbisk i landet.

Det är numera lagligt att vara homosexuell. Men i ett land som med babysteg tar sig mot ett mer erkännande och öppnare samhälle gentemot homosexuella är det stenhårda normer som fortfarande styr med järnhand. Undersökningar visar att omkring 80 procent av Kinas homosexuella väljer att gifta sig för att leva upp till familjens och samhällets förväntning, enligt artikeln.

Det är en intressant artikel. Jag får väldigt tudelade känslor när jag läser artikeln. Å enda sidan framstår kvinnan i artikeln som väldigt hämmad och har väldigt svårt att acceptera eller bejaka sin egen sexualitet. Att kvinnlig sexualitet är något fullt och att ha flera partners som något som bara flickor som bara tänker på sex gör. Å andra sidan verkar hon själv ganska tudelad. På universitetet engagerade hon sig i att sätta upp ”Vaginamonologerna”.

Undrar hur lång tid det kommer ta innan kvinnan som eget subjekt kan existera i vårt samhälle på lika villkor som män? Och när skall lesbiska relationer ha samma existentiella värde som heterosexuella. I Kina, i Sverige. Jag är positiv, förändringar sker och mot rätt håll. Men det känns verkligen som att det bara tas babysteg i den här världen…

Ett utdrag ur intervjun:

– Jag har försökt göra slut två gånger. Jag kan inte klara tanken på att jag
skulle vara lesbisk.

[…]

–Jag föddes i en elitfamilj.
Jag gick på det bästa universitetet i Shanghai och umgicks med höginkomsttagare
och de mest begåvade. I de lesbiska sammanhangen finns folk från alla
samhällsklasser, och en del av dem är inte bra. Vissa där byter ofta partner och
andra har blivit besatta av sin lesbiskhet. Det är det enda de tänker på. Jag
menar att livet är en sammansatt process, och ens sexualitet är bara en av
pusselbitarna. Angelas mamma är ansvarig för propaganda i en gatukommitté och
hennes far är läkare. Familjen är ovanlig eftersom modern tjänar mer än
pappan.

[…]

–Ett problem är att många blivit
lössläppta. Det är som i Sex and the City, folk går i säng med vem som helst. De
har sex med olika män utan att de känner dem.
Det är en självklarhet att ens
sexualitet bara är en del av ens personlighet.
En intressant avslutning på intervjun är det också:

–Jag tycker Kinas största problem är att folk avgudar pengar. Om man har pengar
får man vackra kvinnor, makt och fin lägenhet. Inkomstskillnaderna gör att om
man inte tjänar mycket pengar känner många att livet blivit helt förstört.

Inga kommentarer: