2007-07-01

Försvaret rasersas i offensiven mot hyresrätterna

Först kom slopade räntebidrag och slopat investeringsstöd för hyresrätter, nu kommer nästa steg i den borgerliga offensiven mot hyresrätterna – klasskriget mot arbetarklassen fortsätter. Idag, den 1 juli 2007, upphör stopplagen - den försvarsmur som hindrar ombildning av hyreshus i centrala lägen att gälla. I ett slag blir det nu idag återigen möjligt för kommuner att obehindrat riva och slita i den lilla del av allmännyttan som finns kvar i det här landet.

Hyresrätten är den mest överlägsna formen av boende. Själv bor jag i en fin och stor hyreslägenhet i Biskopsgården. Jag har fått ett hem, en bostad jag kan kalla min egen (nej tack jag behöver inte ett ägandekontrakt som bevis för det) utan att för den saken skull ha en stor plånbok eller tvingats ta gigantiska lån med omöjliga räntekostnader. När jag flyttade hemifrån till min hyresrätt så fick jag en chans i livet att skaffa mig något eget. En chans som jag vill att mina framtida barn och barnbarn också skall kunna få. I fall min hyresvärd hade tvingat fram en omvandling av min hyresrätt hade jag personligen kanske kunnat tjäna mig en hacka på det eftersom lägenheter tenderar att reas ut vid sådana tillfällen. Men det hade också inneburit att min lägenhet hade varit utom räckhåll för kommande generationer av vanliga arbetare som saknar förmögenhet eller ekonomiska möjligheter att upprätthålla ett lån. I dagsläget känns det som att det är få förunnat att ha ett förstahandskontrakt på en hyreslägenhet, i framtiden kanske det blir en unik raritet.

Det är rent ut sagt jävligt tragiskt i fall våra hyresrätter skall försvinna. I fall hyresrätterna skall fall offer för ekonomiska vinstintressen hos kortsiktiga kommunpolitiker som söker möjligheter för lite ekonomisk vinning; eller för den delen ideologiska högermän som får en våt blick bara dem tänker på rasering av alla människors lika möjlighet till en vettig bostad.

Det slår mot vanliga arbetare, det slår mot ungdomar, det slår mot ensamstående. Det är klassisk klasspolitik i borgerlig tappning. Överklassen skall det sockras för med pig-avdrag, slopad fastighetskatt och slopad förmögenhetskatt. Men arbetarklassens möjlighet till bostad skall attackeras genom bibehållen fastighetskatt (eller en sänkning med löjliga 0,1%), slopade räntebidrag och slopat investeringsstöd, utförsäljningar av allmännyttan och omvandlingar till bostadsrätter, bruksvärdeshyran skall avskaffas till förmån för marknadshyran.

Vi får se hur många mörkermän det finns ute i kommunerna som är villiga att genomföra det systemskifte som högerregeringen banat vägen för ytterligare nu när stopplagen avskaffas.

Varje hyreshus öde om borgarna själva får bestämma

Inga kommentarer: