2008-01-04

Klädkod som klädkod?




I Iran: Det är okej för unga flickor att ha utsläppt hår. Men vid en viss ålder måste kvinnor bära någon form av klädesplagg som döljer håret. Att inte göra det går emot normerna i samhället och är straffbart.

I Sverige: Det är okej för unga flickor att bada topless. Men vid en viss ålder måste kvinnor bära någon form av klädesplagg som döljer brösten, inte minst vid bad. Att inte göra det går emot normerna i samhället och är straffbart (dvs. kvinnor som bryter mot topless-förbud kan avvisas och portas från badhus och liknande etablissemang).

I det första fallet är det kvinnoförtryck - i det andra fallet vill inte ens Sveriges Jämo dra några alls kopplingar till ojämställdhet. Straffen skiljer sig, men klädkod som klädkod, eller? Vi måste ju följa normerna.

Mian Lodalen har skrivit ett bra inlägg i dagens aftonbladet. Läs idag!
(koppling till "slöjdebatten" är min egna, skall ej tillskrivas Mian)

10 kommentarer:

Nathaniel sa...

Varför är det inte coolt för män att ha små, tajta speedos på sig längre? Jag vill ha de på mig, och jag vägrar godkänna att folk inte tycker det är snyggt! Kvinnor får ju ha precis lika små och tajta badtrosor på sig, varför får inte jag ha det också, utan att bli uttittad eller skrattad åt?

Ungefär så ser jag hela debatten, dvs. en smula löjlig. Faktum är att bröst är sexiga (ingen aning varför, fråga en beteendeforskare istället), så är det bara. Att argumentera för att kvinnor aldrig någonsin ska få ha bikini-överdelar på sig är bara dumt, och har ingen riktig grund. Vad, exakt, är det som "begränsar" kvinnor när de har BH på sig? Vad kan de inte göra med en bit tyg över brösten, så vi kan göra utan?

Om ett badhus vill tillåta topless- eller nakenbad så är det skitbra. Jag skulle inte ha några problem att gå dit, men jag respekterar även de som väljer att inte gå dit för att inte behöva bli generade eller upprörda.

Jag ser alltså allt det här som en fullständigt onödig debatt som bara tar fokus från viktigare saker, t.ex. att kvinnor fortfarande har lägre genomsnittslön.

Håkan Eriksson sa...

Ja du Nathaniel. Jag tror du kan ha på dig Speedos utan att bli utskrattad. Titta bara på simtävlingar på tv... där är de ganska vanligt förekommande.

Jag kan hålla med om att det rent objektivt nog finns mer alvarliga frågor så som Mäns våld mot kvinnor och Lönediskriminering att ta tag i - men det gör inte att jag tycker det här är en löjlig fråga att debattera.

Jag tycker man kan dra paralleller till exempelvis slöjdebatten. Det handlar trots allt om att man på olika sätt, med normer och liknande som försvar, skall kontrollera och bestämma hur kvinnor ska klä sig eller inte klä sig.

Jag tycker inte man skall reducera kvinnor som badar med bara bröst till sexobjekt. Det finns dem som tycker det är sexigt med bara kvinnobröst - själv tycker jag snarare det är sexigt med killar som går med bar överkropp. Dock i ett osexuellt område som ett badhus tycker jag inte detta skall spela någon roll. Varken mannens kropp eller kvinnans kropp bör som ett sexobjekt på ett badhus, det är inte en sexuell situation. Om man skulle börja tänka i dem termerna och gardera sig mot det, skulle det få absurda situationer. Heltäckande ställ för män och kvinnor. Därför är det faktiskt ganska diskriminerande att just kvinnors kroppar ses som sexuella och inte mäns. Samma bestämmelser borde gälla.

Sedan tycker jag inte man skall dra allt i absurdum. Jag förespråkar inte allmänna nudistbad. Det tycker jag man kan hålla separerat - nudister för sig och icke-nudister för sig.

Anonym sa...

Håller med dig. I synnerhet tjejer i 20-årsåldern borde UPPMANAS att bada toppless! Den slitna tanten som skrev i Aftonhoran skulle jag förvisso helst slippa se toppless, men ibland får man ta det onda med det goda!

Anonym sa...

Argumentet för att kvinnor ska gå med bara bröst är att det inte är någon som helst skillnad mellan kvinnors och mäns kroppar/överdelar. Motargumentet är att det vist är en skillnad mellan kvinnor och mäns bröst. Argumentet för att tjejer i Iran ska ha slöja är religiöst. Motargumentet är att man inte tror på den religionen/gör det tolkningen av religionens text.

Annars kan man ju även tycka att killar ska få gå på badhuset med bara en liten påse med snoppen och pungen i och med rumpan bar... jag menar alla har ju likadana rumpor. Män får ju gå med bar överkropp på stan, då borde även kvinnor få det, då borde även män få gå med enbart en lite/stor påse runt snoppen, beroende på storlek, och då borde tjejer få gå på stan enbart iförda en ogenomskinlig trekant på 5*5*5cm. Som ni märker blir det absurt i förlängningen.

Håkan Eriksson sa...

Nu pratar vi inte om att gå runt på stan direkt... utan i situationer, som när man badar, där det är naturligt att man är mycket lättklädd.

Anonym sa...

Det kan ju faktiskt vara så enkelt att någon har kommit på att man kan hetsa de kvinnor som har kastat överdelen, och säger till de få som faktiskt gör det att de är äkliga, för då tar det hus i helvete och alla feminister skall samlas och kasta överdelar. Vilket är jättetrevligt tycker alla vi som ser kvinnobröst som det vackraste vår herre har hittat på. Själv är jag så gammal så jag minns det juva 70-talet när det inte fanns nåra överdelar. Gärna fler surkärringar som kastar överdelen så vi får njuta av lite mer fina tuttar.

Anonym sa...

"klädkod som klädkod" Nej det är jue inte det före första så äre ett helt andra land med normer och värdingar, Före andra så har man slöja för religon varför man inte har det när man är liten är för att när man växer upp kan man då välja om man ska ha eller inte ha. (det är ifal det som är tanken) även fast det kanske inte är så.




Och du skriver att du tycker det är sexigt med killar som går i bar överkropp, Och att man inte ska göra kvinnan till ett sexobjekt. OM en ung fin vacker tjeje badar topless VAD blir hon till då ? Jo ett sexobjekt, Och det vill hon nog slippa ifal så skulle min flickvän aldrig bada topples för att då skulle alla kolla på henne ganska självklart.


Vilka är det då som vill bada topples? Jo det är dem äldre tanterna om jag får utrycka mej så, dem vill och det vill resten av allmänheten SLIPPA se, och om jag hade sett en 65 åring tant sola topples eller bada hade jag gått raka vägen och bett henne ta på sej för att det självklart äcklar mej ? och alla andra också för den delen ?

Thomp@ sa...

Vad ni är inskränkta! Bu-hu, jag vill inte se en gammal tant utan bh.. Nej, men vill ni se en gammal gubbe med hängbuk då? Stirrar ni och äcklas om ni ser en eller väljer ni att "filtrera bort" honom? Kan ni inte göra samma med en topless farmor också?
Jag ser det som futtigt att vi fortfarande idag, 2008, ska behöva diskutera om människor ska bedömmas efter samma regler eller om svenska, fria kvinnor ska ha rätt att klä sig som männen gör.
Vill ni att kvinnor ska klä sig annorlunda? Inför då krav på att kvinnor bär kjol/klänning i de situationer män bär byxor.
Eftersom vi tillåter kvinnor i manskläder och män i kvinnokläder (se t ex Di Leva) så är det skumt att vi har könsuppdelad klädkod när det kommer in till de innersta klädlagren. För de som inte anser sig behöva en bh (bystHÅLLARE - inte bystdöljare) ska inte någon annan berätta hur de ska klä sig. Tänk om män tvingades gå med suspensoar alltid? Som skydd mot att kvinnor ser hur vi är utrustade och som säkerhet - man vet ju aldrig om man blir knäad av någon man råkat hetsa/retat upp...

Anonym sa...

Håkan Eriksson sa att badhus inte är en "sexuell miljö" och att det gör att det är OK. Jag kan hålla med.
Men hur kommer vi att reagera på samma argument när en toplessbrud sitter i simhallen och dricker Coca Cola i en reklamfilm?
Det speglar ju bara vekligheten.

Anonym sa...

Alltså - hur i helvete kan man vara så respektlös och nedlåtande och svinaktig att man betraktar människor på det sätt som "Dazle" gör??!!

Fattar du att det är människor du pratar om?

Om jag skulle se dig (eller vem som helst) bete sig så mot en kvinna (vilken ålder hon än har), så skulle du åka på en riktigt fet smäll - bättre förtjänar du inte!

Du gör dessutom antagandet att ingen vill se en 65-årig tant utan BH - var har du fått denna idiotiska idé från? Tala för dig själv, inte för någon annan.