2008-01-08

In hate we trust

När jag skulle skriva något i gästboken var det som att orden inte riktigt fanns. Så mycket man känner, men ändå så svårt att få ner det i ord. Ilska blandas med kännslor av olust, sårbarhet och vanmakt.

Idag var jag och såg på Elisabeth Ohlson Wallins uställning In hate we trust på Stockholms länsmuseum. En mycket gripande, otäck och viktig uställning där hatet görs verkligt. Högerextremister, "vanliga svenssons", Biskopar alla ger de utryck för hatet och fördömandet av homosexuella. Det känns på riktigt och nära inpå. Hela tiden på muséet hade jag en gnagande tanke i bakhuvudet som upprepade "det kunde varit jag eller någon av mina vänner"...

Bilden som berörde mig mest var ett fotto med ett par poliser som undersöker en brottsplats, där ett avhugget huvud just plockas av en pidestal. Bilden handlar om mordet på Lars Mikaelsson lördagen den 14 januari 2006. Lars Mikealsson misshandlades brutalt till döds. Efter mordet avlägsnade mördaren sansat och systematiskt huvudet från kroppen, placerade det på en blompiedestal mitt på köksbordet, och ristade in "BÖG1" i bordskivan.


Det handlar inte om några överdrifter eller extremfall. Det är så hatbrott ser ut. Övervåld och råhet.

Uställningen är i Stockholm fram till 27 januari. Därefter fortsätter den till olika delar av landet. Dock ej till Göteborg. Villket känns väldigt synd. Uställningen är uppbokad ända in på år 2009. Men det vore kanske något för HBT-GBG ano 2009 att ta in. Världskulturmuséet borde vara intresserat. Jag skall tipsa projektkordinatorn för HBT-GBG 2008.

Inga kommentarer: