2008-01-09

En gigant fyller 100



Om hon levt så skulle Simone de Beauvoir den feministiska giganten fyllt hundra år. Hennes stora verk "Det andra könet" som utkom 1949 har kommit att bli den stora klassikern innom den feministiska litteraturen. Orden om kvinnans frigörelse och likaberättigande har inspirerat och manat många kvinnor till kamp genom åren.

Själv måste jag erkänna att jag aldrig lyckades läsa klart "Det andra könet". Kom la tiotalet sidor innan jag lade i från mig den och svor på att fortsätta "nån gång senare". Det var 4 år sedan. Det var iof den gamla översättningen, så jag kanske skall prova den relativt nya som kom för nått år sedan.

Fast å andra sidan har jag inte läst Kapitalet av Marx heller.

Bloggats: Frihet, Fildelning och Feminism
Skrivits: Aftonbladet, SvD

Inga kommentarer: