2008-01-11

Arn - en filmrecension



Igår var jag och en "kompis"* och såg Arn-filmen. Jag hade inga högaförväntningar, då den knappast fått bra kritik, och jag kan väl säga att jag knappast blev positivt överraskad. En tämligen medioker film.


Om det var tänkt att det i första hand skulle vara en episk äventyrsfilm så misslyckades det kapitalt. Äventyrsinslaget tog sig aldrig och striden mellan tempelriddarna och araberna blev något av ett antiklimax. Ett par hästar som dundrade fram, ett par svärdshugg och sedan var det över. Det storslagna slutet filmen behövde kom aldrig. Förövrigt så gjorde man inte något av potentialen i striderna i norr mellan Folkungarna och Sverkarna.


Å andra sidan, om det var tänk att filmen i första han skulle vara ett smäktande drama om kärleken mellan Cisilia och Arn, då misslyckades det också. Trots en över 2 timmar lång film kunde jag inte uppbåda någon entusiasm för deras förhållande. Slätstruket och småtrist.


Men fina miljöbilder var det i alla fall.


*intern lustifikation


Skrivet: DN

Inga kommentarer: