2008-01-10

Flyget måste bort!


Jag kan inget annat än att hålla med Maria Wetterstrand: Bort med allt inrikesflyg söder om Sundsvall!

Det är helt idiotiskt att folk tar flyget mellan Stockholm och Göteborg. Själv tog jag såklart tåget, 190:- tur och retur, X2000 - det tar ju bara tre timmar. Om jag skulle ta mig ut till landvetter, flyga till arlanda och ta mig in där ifrån så skulle det säkert ta mycket längre tid. Med nya snabbtåg skulle det gå ännu fortare att transporteras med marken.

Satsa på snabbtåg idag! Lagsifta mot inrikesflyg i södra Sverige. Ett och annat jobb kommer att försvinna innom flyget, men det får omskola sig till tåg-konduktörer.


Det handlar om miljön. Det gäller att börja ändra infrastrukturen och hur vi organiserar samhället och våra kommunikationer. Vi kommer aldrig rädda miljön om vi stannar vid att prata om konsumtionsmönster och källsortering...

Skrivet: Aftonbladet

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller helt med dig. Flyget måste bort! En som inte gör är folkapartisten Carl B Hamilton. Detta sa han i en chatt om kärnkraften:

Gösta säger: Hur ställer sig Fp:s energi och klimatpolitik till förslaget att avveckla inrikesflyget i södra sverige?

Carl B Hamilton säger: Fel metod. Vi vill göra tåget attraktivare och inte likt Stalin förbjuda. Vi vill ha höghastighetståg Stockholm-Gbg och Stockholm-Malmö (ca 2 tim) som ska göra det attraktivt att åka tåg. Ett förbud slår så fyrkantigt.

Tänk en funktionshindrad person som ska mot sin vilja resa Sundsvall Malmö med tåg om vederbörande istället önskat resa med flyg? Klimat och miljöfrågorna är alldeles för viktiga och internationella till sin natur för kunna lämnas till de gröna entusiasterna, som ju bl a vill förbjuda flyg söder om Sundsvall.

Håkan Eriksson sa...

Hamilton tycker mest om att prata om Stalin... jag vet inte om man kan ta honom för en seriös debattör.

Förresten, vad har funktionshindrade med saken att göra?