2007-08-08

Fabriksvärmen skördar sina offer

Mina vänner brukar säga att det märks när jag jobbar och inte jobbar på sommaren. När jag inte jobbar brukar jag klaga på att det inte är fint väder, när jag jobbar brukar jag klaga på att det är för fint. Just nu är en sådan stund. Jag önskar fan att regnet snart kommer tillbaka!

Ni som vet hur det är att jobba i en fabrik eller liknande mitt under brinnande högsommar vet vad jag pratar om. Det är inte direkt kul att gå ifrån sol och 25-30 grader plus utomhus (som vi gör som börjar jobba 15:24) och in i fabriken som har en 30-35 grader plus-värme. Luften är kvav och ofta helt stillastående, förutom då man råkar arbeta under någon av de sporadiskt utspridda takfläktarna som inte gör mycket mer än att virvla runt luften inom en radie av 2 kvadratmeter. Nä, jag säger då det, strålande sol är ett otyg.

Det låter kanske som ett i-landsproblem och inget att gnälla om. Men fabriksvärmen skördar faktiskt sina offer ibland (alltid är det par som svimmar varje år), och inte fan är det kul att ha en sådan arbetsmiljö en längre tid. Minns om det var förra eller förrförra året då det var sjukt varmt hela augusti, då var man jävligt less på att man haft sin semester i juli. Usch! Man borde fan ha temperaturanpassad arbetstid.


Inga kommentarer: