2008-08-10

Stärkt kampanda på Dalsländsk camping


Jag på sommarläger (det regnade inte alltid). Foto: Tove Liljeholm


Denna vecka har jag gjort något som jag aldrig riktigt trodde jag skulle göra... jag åkte på läder. Med tält och allt. I och för sig tältade vi någon gång med familjen när jag var liten, och van vid att sova med sovsäck och liggunderlag har man blivit i Ung Vänster - men jag har aldrig känt mig som en tältande person direkt. Men nu denna vecka bar det alltså av till Furusjöns camping strax söder om Åmål i Dalsland.

Efter en vecka med härlig kamratanda, mycket god mat, roliga workshops (jag sjöng i kör två gånger och var med på en bugg-kurs(!)), regn och många intressanta och eggande föredrag är det bara att konstatera att det var väl värt ansträngningen att åka med på lägret.

Jag har fått ny kunskap kring så vitt skilda saker som exempelvis abortens historia, ESF i Malmö 2008 och svensk flyktingpolitik. Jag har varit med om kampanjupptakten för Ung Vänsterns kommande mycket viktiga kampanj mot den borgerliga sorteringsskolan.

Tävlades gjorde det också i olika lättsamma former. Mitt lag vann Musik-Quizet, jag vann en rond i debattboxningen, vann när vi spelade Geni och hejade fram vårt fotbollslag till en andra plats.

Alla kamrater runt om i landet som inte åkte på sommarlägret missade verkligen något! Förutom alla viktiga och roliga saker man får lära och göra så är det något visst med att åka bort och träffa andra i förbundet. Det är som att man laddar batterierna, man får en energikick och fylls av en härlig känsla av att vi är många som vill samma sak. Man är en del av en rörelse som finns över hela landet och världen. Man fylls av kamplusta.

Det behövs. Om man ska orka i kampen mot orättvisor och förtryck, högerregeringar och imperialist stater, för rättigheter och krav - då måste man känna stödet av kamrater. En och en kan vi aldrig förändra något. Men tillsammans är vi starka och kan göra skillnad. Ju starkare vi blir, och ska bli ännu mycket starkare, desto mer kan vi förändra. I förlängningen är det inget som är omöjligt.

Inga kommentarer: