2007-06-20

New York, New York

Nu är det för övrigt inte lång tid kvar till jag sitter på ett flygplan med min familj på väg till Nya York i Amerikas Förenta Stater. Trots att jag rest mycket i mitt liv så har jag aldrig tagit mig utanför Europas gränser (om man inte räknar en båttur över Bosporen till Istanbuls asiatiska sida eller Kanarieöarna som egentligen geografiskt tillhör Afrika), så det ska bli riktigt intressant att få besöka Amerika för första gången.



USA är i mångt och mycket ett fascinerande och skrämmande land. USA detta kapitalismens frontnation med många världskatastrofer på sitt samvete. Det är mycket som kommer i åtanke när man börjar fundera… USAs nuvarande politiska utveckling är onekligen oroande. Växande klassklyftor, sönderprivatiserad vård och skola, avsaknad av välfärd, och President Bushs skattesänknings och välfärdsförstörande politik och imperialistiska krigsagenda är inte direkt trevliga inslag.

Inte så förvånande, med det är just Irakkriget och den av världens enda supermakts mer brutaliserade utrikespolitik som befläckar USAs anseende ungefär i samma utsträckning som en trasa befläckas om man stoppar ner den i ett fat råolja. Ockupationer av andra länder, svartlistningar och stämplingar av individer och organisationer som terrorister. En officiell sanktionerad demonisering av muslimer och araber… man blir ju fan mörkrädd. Allt understött av en militär makt och närvaro på alla kontinenter och i alla tidzoner. I praktiken en gisslantagning av världen med ett ständigt hot att i fall ni inte låter oss härja fritt så kommer vi göra det i alla fall...

Men man får skilja på nation och person. Jag har lärt känna en hel del amerikaner över Internet, men jag hinner nog inte träffa någon. Vilket jag kan känna är lite tråkigt. Många politiska diskussioner över Internet med både demokrater, republikaner och oberoende får en att inse den stora mångfalden som finns i USA. Visst finns det många krigshetsare, många religiösa fundamentalister och icke-fundamentalister som gör en ateist som jag ganska illa till mods. En extrem utbredd tro på kapitalismen och idén att skatt och välfärd är fula ord som helst bör ersättas med välgörenhet för den som har lust och allmosor (mot arbete) för den som är fattig. Men USA är så mycket mer än så. Ett vackert storslaget land är det i alla fall. Folket är ofta lätta att prata med och de radikala och progressiva rörelserna finns här med.

Men i alla fall, jag har länge sett framemot denna resa. New York har länge varit i toppen på min långa lista över längtansplatser i världen. Storstädernas storstad. Staden som har allt.
Ser fram emot att få strosa i Central Park, besöka moderna museet och andra konstmuseer, se alla sevärdheter i verkligheten och inte bara på tv - exempelvis Ground Zero, FN-byggnaden, Frihetsgudinnan osv. Ser även mycket fram emot att få tåga längs med 5th Avenue tillsammans med många tusen andra Pridefirare och min familj.



Det var alla tankar för denna gång. Jag återkommer kanske med fler rapporter inför och under resan. Om nu någon händelsevis läst detta inlägget hela vägen och har nått tips på vad man ska se i New York så är det bara att känna sig välkommen att kommentera...

Inga kommentarer: