2009-01-26

Hjälp mig spendera januaris extrapengar!

Jag har bestämt mig för att inte vara någon nejsägare - jag ska istället likt kvällstidningarna hylla regeringen för att jag får mer pengar tillbaka denna månaden. I morgon får jag in min lön på bankkontot. En skillnad jämfört med förra månaden är att nu kommer regeringens stora satsning för i år – jobbskatteavdragets tredje steg (alltså skattesänkningen anno 2009). Tänk alla dessa pengar jag kommer få!

Enligt en beräkning så kommer jag få hela 179 kronor mer i plånboken denna månad jämfört med december 2008 på grund av skattesänkningen!

Dock, innan glädjeyttringarna blir för stora kan jag även meddela att idag har även min hyresavi landat i brevlådan. I år slår hyresvärden på stort och höjer min hyra med 2,75 %. D.v.s., min hyra höjs med 175 kronor för januari månads betalning, jämfört med december månads hyra.

Men man ska inte hänga läpp. Jag tjänar ju trots allt hela 4 kronor extra i plånboken denna månad. Skönt att alla tjänar på skattesänkningar...

Hjälp mig januaris extrapengar! Vad ska jag göra med mina fyra kronor?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se det så här. Utan jobskatteavdraget hade Du gått 175 spänn back. Eftersom det verkar som om Du klarar Dig utan de 175 kronorna så föreslår jag att Du månadsvis avsätter 175 kr till exempelvis Canserfonden. Du har ju tidigare också fått skatteminskning och om Du har så dåligt samvete för det så kianske Du kan öka beloppet till 300 kr. Men efretsom Du är så solidarisk me de som har det taskigt här i livet så kan Du väl slå till med och avsätta 1000 kr i månaden till Canserfonden eller varför inte SOS Barnbyar.

Håkan Eriksson sa...

Ger heldre skattemedel till en bra välfärd än att låta saker som canserforskning eller bekämpande av barnfattigdom stå och falla med välgörenhet.

Min poäng här är hur snefördelad en skattesänkning är... för vissa märks det inte ens, medan andra får tusentals kronor. Samtidigt som det är vi alla som måste bekosta kalaset med försämrad sjukvård, äldrevård osv.

bloggare på icedaniel.se sa...

Små slantar är också deg !