2008-06-26

600 arbetskamrater får gå (och jag?)

På jobbet har det har varit en del "du kommer få sparken" skämt idag. Galjhumor är kul. 

Jag hade inte kollat några nyheter innan jag åkte till jobbet, men när man möts av en hel drös med journalister utanför porten när man ska in till fabriken förstod man ju att högsta hönsen i vårt kära bolag tillslut bestämt sig för något.

600 man får gå bland våra arbetskamrater på golvet. Men ingen har direkt hetsat upp sig, det var väntat det som kom. Redan på måndag och efter semestern ska vissa, tidigare aviserade, förändringar ske. Sänkt takt, borttagna balanser (typ arbetsstationer) - två på min bana, utsparkande av allt inhyrt folk från bemanningsföretag... Företaget tror att man kan få bort hundra personer genom så kallade "naturliga avgångar", dvs pensioneringar och utköpande av långtidsfrånvarande utan att det kommer in någon ny gubbe som kan ersätta den som försvunnit, men 500 skall i vilket fall som helst bort mot sin vilja. 

Synd på nattskiftarna som får sina avdelningar nedlagda och arbetslag uppsplittrade mellan dag- och kvällsskiften. Själv har jag 4 år till godo enligt LAS-listan, så jag får stanna tror jag. Facket har ju lovat att sparkande skall ske enligt konstens alla regler, det informerade de i ett informationsblad till medlemmarna idag - fackbossen påpekade att man faktiskt redan kontaktat arbetsförmedlingen och minsann skall se till att turordningsreglerna följs...

Man blir lite matt. Facket har la inte ens tänkt tanken på att vägra uppsägningarna. Oberoende arbetartidningen Kvasten i fabriken menar att man inte får se varslade kamrater som detsamma som uppsagda kamrater... tänk i fall fackbossen kunde ha den inställningen istället? Det handlar ju trots allt om människor som skall förlora jobbet. Nu proklamerar man stolt att man redan kontaktat arbetsförmedlingen, istället för att ta fighten om jobben. Den som sätter hårt mot hårt har i alla fall bättre förhandlingsläge.

Läs mer:
Aftonbladet
GP

Inga kommentarer: